SILALAH KLIK

TABUNGAN HARIAN

Selasa, 31 Mei 2011

Mohenjo-Daro dan Harappa

Peperiksaan Pertengahan Tahun 2011, Tingkatan Empat, Terengganu


Bandar Mohenjo-Daro.

Jelaskan ciri-ciri bandar terancang yang terdapat di bandar Mohenjo-Daro dan Harappa. [8m]
F1 bandar dibahagi kepada dua bahagian
F2 bahagian utama ialah pusat pentadbiran dan keagamaan
F3 menempatkan bangunan pentadbiran/tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual dan pembersihan serta tempat penyimpanan hasil pertanian
F4 bahagian kedua ialah kawasan perumahan
F5 bandar dikeliling oleh tembok
F6 perancangan bandar dibantu oleh kemajuan ilmu geometri
F7 kemajuan bidang pembinaan
F8 pemahaman ilmu geometri adalah hasil pertembungan dengan tamadun Mesopotamia dan tamadun Mesir Purba
F9 setiap blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalan raya yang lurus
F10 bandar-bandar boleh dihubungi melalui sungai
F11 bandar disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat
F12 rumah di bandar mempunyai bilik mandi dan tandas
F13 terdapat sistem kumuhan yang terancang
F14 bandar disusun dengan susun atur yang sistematik
F15 menggunakan batu-bata tanah liat melalui pembakaran suhu yang tinggi

9 ulasan:

Unknown berkata...

X fhm

Unknown berkata...

Saya sangat faham selepas membaca maklumat di atas

Unknown berkata...

X fhm. Lngsung

Unknown berkata...

Saya faham

Unknown berkata...

apa. apa saya sangat bodoh lah ah yo

Unknown berkata...

Maklumat ini sangat berguna pada saya.🥰

Unknown berkata...

Saya belajar ini semasa tingkatan 1😕

Unknown berkata...

Betul

Unknown berkata...

Nice, tq