Cerita "Anjing Dengan Bayang-Bayang" antara cerita bintang yang lazim digunakan untuk mendidik anak-anak supaya tidak bersikap tamak.
F1 pendidikan awal/asuhan yang berlaku dalam institusi keluarga
F2 penekanan terhadap pengajaran nilai-nilai murni
F3 pembelajaran melalui pendenagarn/penglihatan/pemerhatian
F4 kakak-kanak memperoleh kemahiran daripada ibu bapa menerusi pemerhatian/latihan
F5 dalam bidang pertanian/perikanan/kraf tangan/pertukangan
F6 ibu bapa mengajar mengenai agama/kelakuan/adat resam/sikap bersopan-santun/cara berkawan/menjaga maruah
F7 nilai murni diserapkan melalui cerita lisan
F8 kaedah bercerita paling berkesan/digemari kanak-kanak
F9 cerita berbentuk teladan/pengajaran selalunya diberi penekanan
F10 melalui cerita binatang/cerita jenaka
F11 "Cerita Anjing Dengan Bayang-Bayang" memberi pengajaran supaya jangan tamak
F12 "Cerita-Cerita Sang Kancil" menekankan kebijaksanaan dapat menyelesaikan masalah
F13 kanak-kanak mempelajari pantang-larang/adat istiadat melalui pergaulan sosial
F14 kanak-kanak dinasihatkan tunduk/menghulurkan tangan apabila lalu di hadapan orang
F15 pendidikan melalui peribahasa
F16 pepatah "siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri"
F17 mengajar anak-anak berkelakuan baik/jangan berbohong
F18 pendidikan melalui teka-teki
F19 pendidikan melalui pantun
11 ulasan:
tkmmbntu lngsong😉
Wdym tak membantu ... Bagi saya semua isi yg diberikan sangat membantu malah melebihi limit markah yg diperuntukkan ... Cuba bersyukur
Terima kasihh sgt²
tq for thisðŸ˜ðŸ˜
Bagaimanakah sistem pendidikan tidak formal dalam masyarakat melayu tradisional berlaku ?
tak tahu lah
waah tqvm
sorry, tak faham ╥﹏╥
Tiada huraian
Adakah sistem pendidikan tidak formal masyarakat melayu tradisional berkesan?
Nak tanya cara pendidikan tidak formal apa ya
Catat Ulasan